provident.ro
ideall.ro
otter.ro

Mașinile vor avea un nou sistem de frânare, în UE, din 2020

0

Patruzeci de state, printre care şi cele din Uniunea Europeană şi Japonia au semnat un proiect de acord ONU, care prevede ca, din 2020, toate autoturismele şi autoutilitarele noi să aibă sistem de frânare automat. Proiectul ar urma să fie aprobat în luna iunie, iar obligativitatea va fi instituită doar pentru maşinile noi, nu şi pentru cele aflate deja în circulaţie. 

„Maşinile vor fi echipate cu un senzor care va detecta vehiculele din faţă şi pietonii şi, în cazul în care maşina deteactează că şoferul nu întreprinde nicio acţiune, îl avertizează. Dacă tot nu reacţionează, maşina va frâna automat”, afirmă Jean Rodriguez – purtător de cuvânt ONU pentru Europa.

Sistemul se va activa la viteze de până la 60 de kilometri pe oră şi este destinat condusului în oraşe. Oficialii ţin să precizeze că, totuşi, controlul final va fi al şoferului.

„Este o funcţie automatizată, dar, atunci când vorbim în jargonul automatizării, sunt 5 niveluri la maşinile autonome. Acesta ar fi între nivelul doi şi nivelul 3”, precizează Jean Rodriguez, purtător de cuvânt ONU pentru Europa.

În jur de 20 de milioane de maşini noi vor fi echipate în fiecare an cu sistemele automate de frânare. Iar asta va reduce semnificativ numărul de accidente şi de victime.

„Se estimează o reducere a accidentelor de 37-40% şi asta ar duce la salvarea unor vieţi. Ne-am uitat pe cifrele din Uniunea Europeană şi vorbesc de Uniunea Europeană pentru că a sprijinit acest proiect de lege, ei bine, doar în UE, în 2016, au murit în accidente urbane 9.500 de oameni”, spune Jean Rodriguez – purtător de cuvânt ONU pentru Europa.

Nu au fost oferite informaţii despre costul noilor sisteme şi în ce fel va afecta acesta preţul final al maşinilor.

 


România se află pe primul loc într-un clasament al ţărilor Uniunii Europene în ceea ce priveşte decesele din accidente rutiere, atunci când este avut în vedere raportul dintre numărul de victime şi populaţia totală, arată datele Comisiei Europene. Cel mai bine stau Suedia şi Marea Britanie.

În România au murit anul trecut 1.951 de oameni în accidente rutiere, anul 2008 fiind cel mai negru din ultimii 17, cu 3.000 de morţi. În Uniunea Europeană au murit pe şosele 25.500 de oameni anul trecut, în timp ce în 2001 erau 54.000 de victime. Comisia Europeană notează că drumurile din UE sunt cele mai sigure din lume, findcă au murit 49 de oameni la un milion de locuitori, în timp ce media mondială este de 174 de decese/milion de locuitori.

„În 2017, 25.300 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere pe teritoriul UE, cu 300 mai puţine decât în 2016 (-2%) şi cu 6.200 mai puţine decât în 2010 (-20%). Deşi tendinţa este încurajatoare, de acum îndeplinirea obiectivului UE de reducere la jumătate a numărului de accidente rutiere mortale între 2010 şi 2020 va fi foarte dificilă”, se arată în raportul CE.

În plus, conform aceluiaşi raport alte 135.000 de persoane au suferit accidente grave anul trecut, printre care o proporţie însemnată de participanţi la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, cicliştii şi motocicliştii.

„Accidentele rutiere mortale şi vătămările cauzate de accidente rutiere le afectează nu doar pe victime, ci şi întreaga societate, costurile socio-economice estimate ridicându-se la 120 de miliarde de euro pe an”, se mai menţionează în raport.

Comisarul european pentru Transporturi, Violeta Bulc, a declarat: „25.300 de persoane şi-au pierdut viaţa pe drumurile noastre în ultimul an şi multe altele au suferit vătămări grave care le vor afecta pe viaţă. În spatele acestor cifre se ascund tot atâtea poveşti de doliu şi durere. Siguranţa rutieră este, fără doar şi poate, o responsabilitate partajată cu statele membre, însă eu sunt convinsă că UE poate face mai mult pentru a-i proteja mai bine pe cetăţenii europeni”.

Potrivit raportului citat, drumurile europene sunt şi în 2017 „de departe cele mai sigure drumuri din lume”, cu o medie de 49 de accidente mortale la un milion de locuitori.

În cadrul UE, Suedia (25 de decese la un milion de locuitori), Regatul Unit (27), Ţările de Jos (31) şi Danemarca (32) au raportat cele mai scăzute cifre în 2017. Estonia şi Slovenia au raportat cea mai mare scădere a numărului de accidente mortale faţă de anul 2016, de -32% şi, respectiv, -20%. La polul opus, România stă cel mai rău cu 98 de morţi/milion de locuitori, în timp ce Bulgaria are 96, Croaţia are 80 şi alte patru ţări au o medie de peste 60 de decese/milion de locuitori: Polonia, Grecia, Lituania şi Letonia. România şi Bulgaria au fost singurele ţări UE unde raportul indica peste 80, în timp ce în 2010 şapte ţări erau în această situaţie.

„A continuat să scadă, în 2017, şi decalajul de performanţă dintre statele membre, doar două state membre înregistrând o rată a accidentelor mortale mai mare de 80 de decese la un milion de locuitori (România şi Bulgaria)”, conchid autorii raportului. Comisia lucrează în prezent la un nou cadru privind siguranţa rutieră pentru perioada 2020-2030. „Acest demers ar putea include şi o revizuire a normelor europene privind siguranţa vehiculelor şi privind gestionarea siguranţei infrastructurii, precum şi o iniţiativă ce ar viza să asigure o tranziţie fără riscuri către o mobilitate cooperativă, conectată şi autonomă”, precizează Executivul comunitar.

Bucureştenii, cei mai periculoşi şoferi: Potrivit unei statistici realizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, întemeiată pe frecvenţa daunelor, cei mai periculoşi şoferi din România sunt bucureştenii. Datele arată că peste 6 la sută din maşinile înmatriculate în Capitală au provocat un accident. Bucureştenii sunt urmaţi în acest clasament de şoferii din Constanţa şi Iaşi. În plus, conform aceluiaşi studiu, cele mai multe accidente sunt provocate de tinerii sub 25 de ani: 6,15% dintre aceştia au provocat un accident. Cu vârsta, şoferii devin mai atenţi, astfel că, doar 4,59 la sută dintre conducătorii auto de peste 40 de ani au produs un accident de circulaţie.

36 Vizualizari

- ADS -

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of